Chip & OBD Tuning

Chiptuning is het aanpassen van het motormanagement van een auto.Veelal om het motorvermogen van een auto te verhogen.
Zowel voor de PK’s (of kilowatts) als voor de nM’s (Newtonmeters) oftewel het koppel. Maar ook het aanspreek- en/of doortrekvermogen van uw auto kan worden aangepast.

Bij turbomotoren (diesel/benzine) kan een vermogenswinst van 20-40% behaalt worden. Bij non-turbomotoren kan een vermogenswinst van 8-15% behaalty worden. Veel belangrijker is dat we koppel bij non-turbomotoren een stuk vrolijker maken. Dit resulteert in een betere ‘drivebilaty’, beter wegrijden bij stoplichten en bij invoegen op de snelweg wordt het een stuk soepeler.

Raceline Greenlabel
Ook voor brandstofbesparing kunt u bij ons terecht.
RaceLine programmeert de auto zo dat deze dan zuiniger wordt of met een begrenzer voor max. snelheid. Denk hieraan b.v. aan koeriersbedrijven en bedrijfswagens. Meer koppel, betere ‘drivebilaty’ en minder verbruik.

Ook leveren wij verschillende fase tuningssets voor turbo motoren. Denk hierbij aan een standaard vag 2.0tfsi motor die van 200pk naar ver boven de 300pk kan.

Chiptuning uitsluitend door middel van softwarematige optimalisatie.
Naast gebruik van originele motormanagementsystemen wordt voor specifieke doeleinden gebruik gemaakt van volledig vrij programmeerbare systemen zoals: Motec, KMS, DTA, Emerald en Dastek.

Waarom gebeurt dit niet af fabriek?
Van fabriek af word de auto afgeleverd met een standaard pakket software. In deze software valt echter nog een hoop te verbeteren. Na aanschaf van uw auto zult u al snel merken dat de door de autofabrikant opgegeven verbruikswaarden afwijken van het daadwerkelijk verbruik. Dit komt doordat deze waarden ondermeer bepaald worden door een zogenoemde EUDC-Rijcyclus. Dit is een testbepaling, welke in de meeste gevallen onder perfecte omstandigheden wordt uitgevoerd. De gegevens die door de EUDC-Rijcyclus naar boven komen betreffen onder andere de CO2 uitstoot en de NOx uitstoot. De uitkomst bepaalt voor een belangrijk deel het milieulabel van het voertuig. Het milieulabel van het voertuig heeft weer invloed op zaken als: BPM-bepaling, accijnzen, bijtellingen, etc.

Wat is EUDC?
De EUDC (Extra Urban Driving Cycle) is het snelwegonderdeel van de Europese rijcyclus NEDC 2000 waarbij uitstoot en verbruik gemeten worden. De EUDC duurt 400 seconden waarbij de maximumsnelheid 120 km/h bedraagt. Dit wordt voorafgegaan door de ECE-cyclus die bestaat uit het starten van de motor en vervolgens vier herhalende patronen van 195 seconden en een maximumsnelheid van 50 km/h. In totaal duurt de NEDC 2000 1.180 seconden, is de totaal af te leggen afstand 11.007 meter, is de gemiddelde snelheid 33,6 km/h en bedraagt de maximumsnelheid 120 km/h. Omdat de test op een rollenbank wordt uitgevoerd en de stukken met constante snelheid relatief kort zijn, komen de opgegeven waarden echter zelden overeen met de werkelijkheid. Autofabrikanten doen er alles aan om voertuigen minder schadelijke stoffen te laten uitstoten en het verbruik te laten dalen, om er daarmee voor te zorgen dat u een auto kan kopen met een beter milieulabel en er minder BPM of bijtelling betaald hoeft te worden.

Vraag naar de mogelijkheden en neem contact op.

 

Comments are closed.

  1. Voor vragen, suggesties of opmerkingen vul onderstaand formulier in.